dilluns, 4 de febrer del 2013

Finlandia, una altra vegada

Ahir va tornar "salvados" que sota el hashtag #Cuestiondeeducacio posava una altra vegada sobre la taula  el nostre (?) sistema educatiu i la repercussió que poden tenir les continues reformes, l'enquistada i desprestigiada formació del professorat i les continues retallades de pressupost entre altres.  
Es clar que es van dedicar a cantar les excel·lències del sistema educatiu de Finlàndia. Un país que no se'ns assembla en res. En res de res.  Només destacaré que el sistema està format en el seu 98% d'escola pública totalment gratuïta (inclou el menjador, material escolar i llibres). No hi ha escoles d'elit  i el sistema no està sotmesa als canvis polítics. L'escola és una inversió. I la formació del professorat és excel·lent. 
Aquí tenim la segona tassa més alta d'escoles privades i concertades a Europa, permetent la concentració de alumnes amb menys recursos ,  i retallem les becas de menjador, ajudes al reciclatge,... Cada partit polític fa la seva llei / reforma política sobre educació i a més es veu l'educació com una despesa retallable i per tant "prescindible"??  La formació del professorat és considerada com a una carrera "fàcil" i poc exigent, desprestigiant el gremi.
Clar que cal tenir present també el tipus de societat. horaris laborrals dels pares i mares, facilitats per assumir la maternitat i paternitat, i l'educació de la societat que dona importància cabdal a la formació equitativa i en igualtat d'oportunitats tant al fill de la ministra com al fill del caixer del supermercat, independentment de la seva renda!
Finlàndia va viure també un episodi de retallades en educació als 90 (crec). Els qui la van patir volten ara la 30. Una generació perduda. Una declaració al final del programa fa posar la pell de gallina sentenciant que o inverteixes en la gent "menuda" o ho acabes pagant.

Finlandia a banda, el programa apunta idees que val al pena tenir presents alhora de posicionar-se sobre la amenaça de la LOMCE.
Si no heu vist el programa el podeu recuperar aquí: